Find Us

Friday, May 27, 2011

BERKASIH-SAYANGLAH SEBELUM BERPISAH






Assalamualaikum…

....

saya tertarik dengan puisi yang dinukilkan oleh Puan norhayati, dan saya rasa disana ada kebaikan yang dapat kita perolehi jika kita mendalami apa yang dimaksudkan melalui penulisan beliau itu, dan berharap agar saya dapat berkongsi dengan rakan-rakan sekalian tentang apa yang telah saya perkatakan tadi. Puisinya berbunyi;

......

” Setulus cinta, hatinya sejernih air, namun cintanya tetap dinodai “

tidak pernah menyangka,

kasihnya yang jujur dan luhur,

akan diperdaya pada satu ketika.

dia sendiri tidak pernah terlintas,

suaminya yang dikasihi akan mati dengan ciptaan sendiri.

Si Isteri, hatinya terlalu jujur.

tidak pernah prasangka,

tidak pernah rasa curiga.

dia tahu Si suami yang dikasihi sudah pergi,

ke pangkuan illahi.

Dia menerima dengan hati terbuka,

walaupun derita dan merana membengkam di dalam dada.

Namun kebenaran terselah,

hati wanitanya yang cekal dan pasrah kini tergugah.

Dia sudah hilang arah,

sudah hilang segala rasa tabah.

Dan dalam saat begini,

seorang lelaki menghulurkan tangan…

memberi seribu senyuman…

pastinya Setulus Cinta bukan sahaja wujud di alam maya.

oleh :

NORHAYATI BERAHIM

...

……………………….

Allah berfirman :

Dan jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil terhadap hak-hak perempuan yang yatim ( pabila kamu mengahwininya ), maka kahwinilah wanita-wanita ( lain ) yang kamu senangi; dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil. Maka ( kahwinilah ) cukuplah sekadar seorang sahaja, atau hamba-hamba yang kamu miliki, yang demikian itu adalah lebih dekat kepada perkara-perkara yang tidak zalim “. ( Surah An-Nisa’ : 4 )

..

Al-Hafiz Ibn Kathir dalam menafsirkan ayat tersebut berkata : ” Maka bagi suami juga adalah perlu keatasnya untuk bercakap baik terhadap isterinya dan memperbaiki tingkahlakunya dan penampilan dirinya mengikut kadar yang ia mampu, ianya sepertimana engkau ( suami ) sukakan akan isterinya melakuka perkara tersebut “.

..

Sepertimana firman Allah :

Dan keatas para wanita itu ( bagi meraka ) mempunyai hak-hak seimbang dengan kewajipannya menurut cara yang ma’ruf ” ( Surah Al-BAqarah : 228 ).

..

Sabda Rasulullah didalam hadithnya berkenaan berpesanlah agar berbuat baik keatas kaum wanita :

Berpesan ( sesama kamu kaum muslim ) agar berbuat baiklah terhadap kaum wanita, sesungguhnya wanita itu dicipta dari tulang rusuk, dan bahagian yang paling bengkok itu adalah bahagian paliang atas. Bila kamu memaksa untuk meluruskannya, maka kamu akan mematahkannya ( melanggar fitrah ), dan jika kamu membiarkan ia, maka ia akan terus membengkok, Maka berpesanlah kamu agar berbuat baik terhadap kaum wanita ” ( Hadith riwayat Al-Imam Bukhari dan muslim ).

..

Firman Allah Taala’ :

Kaum lelaki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh kerana Allah melebihkan sebahagian mereka ( lelaki ) atas sebahagian yang lain ( wanita ), dan kerana mereka ( lelaki ) telah menafkahkan sebahagian daripada harta mereka. Sebab itu maka wanita yang baik, ialah yang taat kepada Allah malah memelihara diri ketika ketiadaan suami, oleh kerana Allah telah memelihara mereka. Wanita-wanita yang kamu khuatiri nusyuznya. Maka nasihatilah mereka dan pisahkanlah mereka dari tempat tidur mereka dan pukullah mereka. Kemudian jika mereka mentaatimu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkannya. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar ” ( Surah An-Nisa’ : 34 ).

..

Saya berharap dengan perkongsian ini dapat kita mengambil beberapa kebaikan berkenaan perkara-perkara yang melibatkan kasih sayang atau perasaan ukhuwah diantara kita sesama manusia. Dan pada pandangan saya, seseorang itu mungkin dapat menipu mulutnya tentang perasaan kasih dan sayang terhadap seseorang, tetapi sesekali ia tidak akan dapat menipu hatinya berkenaan perkara yang sama.

...

Wallahhu Ta'la A'lam...

.............................................

” Jika kamu berselisihan pendapat tentang sesuatu, Maka kembalilah kepada Allah (Al-Quran) dan Rasul (As-Sunnah) “

Surah An-Nisaa’ : 59 .

.............................................

minitramways.blogsopt.com

Kajang, Selangor Darul Ihsan.

02 Jun ( 1.55 AM )

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More