Find Us

Sunday, November 13, 2011

Masjid syiar Umat Islam






Assalamualaikum,

SELAMAT MENYAMBUT AIDIL ADHA

pertama-tamanya saya ingin mengucapkan selamat menyambut Hari Raya Aidil Adha kepada semua. Biarpun sudah terlambat, tetapi bagi saya ucapan selamat itu penting kerana ia adalah diantara doa yang patut diucapkan kepada semua agar kesejahteraan dan keselamat seseorang itu sentisa bersama-samanya.

Di sini saya ingin berkongi bebarapa perkara yang saya rasa ia sangat menarik untuk dipersembahkan. Ia adalah berkenaan Masjid yang berada di sekitar negara-negara islam mahupun bukan Islam. Sepertimana yang kita ketahui, bahawa masjid adalah salah satu tempat berkumpulnya umat islam dan ia juga dijadikan salah satu syiar bagi umat Islam. Bagaimanakah kita dapat membuktikan bahawa masjid itu menjadi syiar kepada Islam?.

MASJID MENJADI SYIAR BAGI UMAT ISLAM ATAUPUN TIDAK

Iaitu apabila umat Islam itu sendiri memenuhi masjid dengan solat berjemaah dan juga menghidupkan masjid dengan mengadakan pelbagai aktiviti yang dapat memberi manafaat kepada seluruh umat Islam mahupun bukan Islam. Dimana masjid perlulah memainkan peranannya yang pelbagai bukan hanya tempat untuk umat Islam menunaikan perkara ibadat sahaja, malah ia juga dapat ' dihidupkan ' dengan pelbagai cara seperti mengadakan klink, mesin ATM, kedai-kedai barangan asas yang di jual diperkarangan masjid, tempat beriadah, dewan seminar, perpustakaan, tempat menonton tv, tempat bermain games ( dengan kawalan ), tempat masyarakat melayari internet, tempat masyarakat mengasilkan produk, tempat tusyen, dan pelbagai lagi agak dapat kita menjadikan Masjid itu adalah satu syiar yang agung kepada masyarakat setempat.

TINDAKAN KITA SEBAGAI UMAT ISLAM

Sepertimana Tower Bridge menjadi syiar bagi negara Landon, Eiffel Tower menjadi syiar di Paris, Tokyo Tower menjadi syiar di Japan, Tembok Besar China menjadi syiar di China, al-Qarawiyyin menjadi syiar di Morocco, Piramid menjadi syiar di Mesir, al-Hamra' dan Cordoba menjadi syiar di Spain, dan lain-lain.

Tidakkah kita sebagai umat Islam yang tinggal di negara Islam, menginginkan atau mengimpikan sebuah nagara Islam yang dikenali dengan syiar kemakmuran dan kemegahan masjid-masjid yang berada di situ, sepertiamana megahnya Kota Makkah dan Madinah disebabkan 2 masjid suci Islam yang berada di dalamnya, juga megahnya negara Palestin disebabkan tertegaknya masjid Al-Aqsa'. Justeru kita sebagai umat islam, yang meneraju agama Islam itu dalam menentukan hala tujunya pada masa akan datang, perlulah berfikir bagaimanakah cara kita untuk menjadikan agama Islam itu adalah satu agama yang megah pada teorinya dan praktikalnya agar dia dipandang satu agama yang lengkap dan yang komprehensif untuk diamalkan dalam kehidupan seharian.

Di sini saya tampilkan beberapa masjid yang berada di negara-negara umat islam dan buakn Islam;


1. Masjid al-Haram, Makkah al-Mukarramah, Saudi Arabiah


2. Masjid al-Nabawi, Madinah al-Munawwarah, Saudi Arabiah.


3. Masjid Al-Aqsa, Palestin.


4. Masjid Biru, Istambul, Turky.


5. Masjid Hassan Thani, Casabanca, Morocco.


6. Masjid di Akhaltsikhe, Georgia.


7. Masjid Biru di Yerevan, Armenia.


8. Masjid Faisal di Islamabad, Pakistan.


9. Masjid Fatema di Kuwit.


10. Masjid Besar di Xian, China.


11. Masjid Jamik Asr di Brunei.


12. Masjid Koutoubia, Marrakesh, Morocco.


13. Masjid Kul Sharif di Kazan, Rusia.


14. Masjid Larabangga di Ghana.


15. Masjid di Bangladesh.


16. Masjid di Bobo Dioulasso, Burkina Faso.


17. Masjid di Gauteng, South Afriqa.


18. Masjid di Kazakhtan.


19. Masjid di Kyrgyzstan.


20. Masjid di Matara, Sri Lanka.


21. Masjid di Pattani, Thailand.


22. Masjid Wazir Khan di Lahor, Pakistan.


23. Masjid Abu Darwish, Amman. Jordan.


24. Masjid Sultan, Singapore.


25. Masjid di Kaherah, Mesir.



26. Masjid Umayyad di Syria.


27. Masjid di Baghdad, Iraq.


28. Masjid Mazar e-Sharif di Afghanistan.


29. Masjid di Jeddah, Saudi Arabiah.



30. Masjid Sheikh Zyed di Dubai


31. Masjid Sultan Zainal Abidin, Putrajaya. Malaysia.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More