Find Us

Tuesday, May 24, 2011

HUKUM BERHUKUM DENGAN ADAT ( 1 )





.. ... .

Assalamualaikum wrbt.

...
Daripada Abdul Aziz bin Abdullah bin Bazz kepada seluruh kaum muslimin semoga kita berada dalam keadaan yang memahami perkara hak dan mengikut jalan yang benar.
.......
Aku menyeru untuk perkara tersebut dan ini adalah jawapan kepada pertanyaan yang telah ditanya sebahagian daripada kaum muslimin dimana sebahagian mereka berhukum dengan mengikut kepada adat setempat yang mana ianya tidak diturunkan oleh Allah ta'ala dan bercanggah dengannya.
..
Meninggalkan daripada berhukum dengan kitab Allah dan Sunnah Rasulullah s.a.w kepada berhukum dengan Adat dan kebiasaan yang diamalkan oleh penduduk jahiliyah. Sesungguhnya perkara ini adalah sesuatu perbuatan yang telah menidakkan Syahadah malah tidak beramal dengannya dengan sebenar-benar amalan. Hal ini berlaku disebabkan, syahadah hanyalah disebut pada perkataan tanpa memahami maksud sebenar dan kebanyakkan daripada mereka masih lagi taksub dengan fahaman dan ajaran kaum jahiliyah.
...
Dan disebabkan perkara tersebutlah sebahagian umat muslimin menyeru kepada perkara-perkara yang bercanggah dengan syara'. Justeru itu, kita perlulah memberi nasihat kepada mereka dan berdoa agar mereka diberikan taufiq dan hidayah.
...
sesungguhnya wajib keatas kaum muslimin berhukum dengan kitab Allah dan sunnah Rasulullah s.a.w dalam semua perkara iaitu bukanlah hanya pada perundangan, atau perkara-perkara tertentu sahaja.
...
...
...
Firman Allah Ta'ala;
" ألم تر إلى الذين يزعمون أنهم امنوا بما أنزل إليك وما أنزل من قبلك يريدون أن يتحاكموا إلى الطاعوت وقد أمروا أن يكفروا به ويريد الشيطان أن يضلهم ضلالا بعيدا ".
..
Firman Allah lagi;
" أفحكم الجاهلية يبغون ومن أحسن من الله حكما لقوم يوقنون "
...
Jelaslah bahawa, kewajiban seseorang muslim itu agar tidak mendahulukan sebarang hukum melainkan hukum yang telah ditetapkan oleh Allah ta'ala dan Rasulnya seperti apa yang telah diperintahkan. Sepertimana tujuan beribadah adalah satu-satunya hanya kerana Allah ta'ala dan begitu jugalah dalam berhukum hanya satu sahaja yang menjadi sandaran dan pegangan umat muslimin.
...
Firman Allah Ta'ala;

" إن الحكم إلا لله ".
....
Jika masih ada yang berhukum dengan hukum selain daripada hukum Allah Ta'ala, maka itu termasuk daripada perbuatan yang amat keji dan mungkar, iaitu seburuk-buruk kejahatan malah sebahagian para sahabat mengkafirkannya.
....
Firman Allah Ta'ala;
" فلا وربك لا يؤمنون حتى يحكموك فيما شجر بينهم ثم لا يجدوا في أنفسهم حرخا مما قضيت ويسلموا تسليما "
....
Dan tidak berimanlah seseorang itu apabila ia berhukum selain daripada apa yang telah ditetapkan oleh Allah dan Rasulnya di dalam usul Agama, cabang-cabangnya, dan juga pada semua perundangan dalam kehidupan. Sesungguhnya jika itulah yang berlaku maka ia telah berhukum mengikut Tarut.
...
( * Panjang Artikalnya, nanti akan disambung semula, insyallah )

....

Wallahhu Ta'la A'lam...

.............................................

” Jika kamu berselisihan pendapat tentang sesuatu, Maka kembalilah kepada Allah (Al-Quran) dan Rasul (As-Sunnah) “

Surah An-Nisaa’ : 59 .

.............................................

minitramways.blogsopt.com

Kajang, Selangor Darul Ihsan

24 Mei 2011 ( 12.28 PM )

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More