Find Us

Thursday, August 4, 2011

SELAMAT DATANG RAMADHAN




PERJALANAN BULAN RAMADHAN


Perjalanan masa tidak dapat dihentikan, zaman bersilih ganti, pertukaran siang dan malam terus berselang-seli, pertukaran bulan juga datang dan pergi, itulah tanda kebesaran Allah Ta’ala kepada hambanya supaya sentiasa berfikir.

Ketibaan bulan Ramadhan yang mulia ini telah lama dinanti-nantikan oleh umat islam seluruh dunia, kerana bulan Ramadhan diantara bulan yang mulia dan mempunyai pelbagai kelebihan dan kebaikan yang dijanjikan oleh Allah Ta’ala. Bulan Ramadhan adalah bulan rahmat, bulan keampunan, bulan kemuliaan, bulan keberkatan, bulan kesabaran, bulan beribadat, dan banyak lagi nama-nama yang disandarkan kepada bulan Ramadhan itu bagi menunjukkan kemuliaan yang ada padanya.

Ia tidak dapat dinafian oleh sesiapa pun akan kemulian bulan Ramadahan kerana ia jelas disebut di dalam Hadith yang sahih berkenaan kelebihan pada bulan Ramadhan, sabda Rasulullah S.A.W ;

إذا دخل رمضان فتحت أبواب الجنة، وفي رواية: فتحت أبواب الجنة، وغلفت أبواب جهنم وسلسلت الشياطين
“ Jika masuknya bulan Ramadhan akan dibuka pintu-pintu syurga”. Dalam riwayat yang lain; “ Dibuka pintu-pintu syurga, ditutup pintu-pintu Neraka dan di rantai syaitan-syaitan ”. ( Hadith riwayat Imam Bukhari dan Muslim ).

UMAT ISLAM DAN BULAN RAMADHAN


Kebanyakkan umat Islam telah lama menanti akan kedatangan bulan yang agung ini dengan segala persiapan, baik dari segi rohaninya mahupun jasmani. Tidak hairanlah kerana perkara tersebut telah pun dilakukan oleh Rasulullah S.A.W dan para sahabat R.A dalam menyambut bulan Ramadhan dengan memperbanyakkan amalan pada bulan Sya’ban iaitu sebulan sebelum tibanya bulan Ramadhan. Dan hal ini juga turut diikuti oleh umatnya kemudian, kerana sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Rasulullah S.A.W. sepertimana sabdanya;

أما بعد، فإن خير الحديث كتاب الله، وخير الهدى هدى محمد صلى الله عليه وسلم وشر الأمور محدثاتها، وكل بدعة ضلالة
“ Sebaik-baik perkara adalah Kitab Allah, sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Rasulullah S.A.W, seburuk-buruk perkara adalah perkara yang diperbaharui ( dalam agama ), dan setiap perkara Bid’ah itu adalah sesat ”. ( Hadith riwayat Muslim, no 867 ).

Kebanyakkan diantara kita pula tertunggu-tunggu bulan Ramaadha ini, kerana pada bulan inilah hubungan sesama keluarga dapat dieratkan. Kemungkinan pada bulan-bulan lain, sesebuah keluarga itu jarang bertemu dan makan bersama-sama, tetapi ianya dapat dilakukan pada bulan Ramadhan iaitu semasa berbuka dan bersahur. Mungkin juga, sesetengah daripadanya tidak pernah solat bersama-sama keluarga, tetapi baginya kesempatan tersebut dengan berterawih. Ada pula, segelintir mereka tidak mempunyai banyak masa bersama keluarga sebelum ini, tetapi padanya kelapangan pada bulan Ramadhan.

DALIL-DALIL TENTANG RAMADHAN AL-QURAN AL-KARIM



Terdapat beberapa ayat al-Quran yang menerangkan kepada kita tentang pensyariatan berpuasa dan perkara yang berkaitan dengannya. Diantara firman Allah Ta’ala;

يا أيها الذين آمنوا كتب عليكم الصيام كما كتب على الذين من قبلكم لعلكم تتقون
“ Wahai orang-orang yang beriman, telah ditulis ( disyariatkan ) ke atas kamu untuk berpuasa sebagaimana telah ditulis ( disyariatkan ) kepada mereka sebelum kamu moga-moga kamu menjadi orang-orang yang bertaqwa”. ( Surah Al-Baqarah ; 183 ).

فمن كان منكم مريضا أو على سفر فعدة من أيام أخر
“ Barang siapa dikalangan kamu yang sakit atau bermusafir sesungguhnya baginya untuk menggantikan ( puasa yang ditinggalkannya ) pada hari-hari lain ”. ( Surah Al-Baqarah ; 184 ).

وعلى الذين يطيقونه فدية طعام مسكين
“ Dan bagi sesiapa yang padanya kesulitan, baginya fidyah dengan memberi makan kepada orang yang miskin”. ( Surah Al-Baqarah ; 184 ).

وأن تصوموا خيرا لكم إن كنتم تعلمون
“ dan sesungguhnya dengan berpuasa itu adalah baik untuk kamu jika kamu mengatahui ( hakikat sebenarnya ) ”. ( Surah Al-Baqarah ; 184 ).

شهر رمضان الذي أنزل فيه القرآن هدى للناس
“ Pada bulan Ramadhan itu telah diturunkan Al-Quran padanya yang menjadi petunjuk kepada manusia ”. ( Surah Al-Baqarah ; 185 ).

فمن شهد منكم الشهر فليصمه
“ Jika sesiapa yang melihat anak bulan maka baginya berpuasa ”. ( Surah Al-Baqarah ; 185 ).


AL-HADITH AL-SYARIF




عن أبي هريرة قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " إذا دخل رمضان فتحت أبواب الجنة" وفي رواية : " فتحت أبواب الجنة، وغلفت أبواب جهنم وسلسلت الشياطين "
Daripada Abi Hurairah R.A katanya; sabda Rasulullah S.A.W ; “ Apabila masuk bulan Ramadhan, dibuka pintu-pintu surga ”. di dalam riwayat lain; “ Dibuka pintu-pintu surga, ditutup pintu-pintu neraka, dan dirantai Syaitan-syaitan ”. ( Hadith riwayat Bukhari dan Muslim ).

عن سهل بن سعد قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " في الجنة ثمانية أبواب : منها باب يسمى الريان لا يدخله إلا الصائمون ". وزاد : " ومن دخله لم يظمأ أبدا ".
Daripada Sahal bin Sa’ad R.A katanya; Sabda Rasulullah S.A.W; “ Di dalam surga itu terdapat 8 pintu, dan diantara pintu-pintu tersebut salah satunya bernama al-Rayyan, tidaklah seseorang pun yang dapat masuk melaluinya melainkan orang-orang yang berpuasa ”. ( Hadith riwayat Bukhari, Muslim, al-Nasai ) dan lafaz daripada al-Tarmidzi ditambah; “ Dan barang siapa yang memasukinya, maka dia tidak akan dahaga selama-lamanya ”. ( Sanad hadith tersebut adalah Hassan ).

عن أبي هريرة قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " من صام رمضان إيمانا واحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه، ومن قام رمضان إيمانا واحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه ".
Daripada Abi Hurairah R.A katanya; Sabda Rasulullah S.A.W; “ Barang siapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan dengan keimanan dan mengharapkan pahala, maka akan diampunkan segala dosanya yang lepas, dan barang siapa yang mendirikan Ramadhan dengan keimanan dan mengharapkan pahala, maka akan diampunkan segala dosanya yang lepas ”. ( Hadith riwayat Bukhari dan Muslim ).

عن أبي هريرة قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " كل عمل ابن آدم له، إلا الصوم فإنه لي، وأنا أجزي به، يضاعف له الحسنة بعشر أمثالها إلى سبعمائة ضعف، للصائم فرحتان : فرحة عند فطره وفرحة عند لقاء ربه ".
Daripada Abi Hurairah R.A katanya; Sabda Rasulullah S.A.W; “ Setiap amalan anak Adam adalah untuknya, kecuali puasa sesungguhnya ia adalah untukKu, maka Aku akan memberi ganjaran baginya, akan digandakan untuknya dengan 10 kebaikan sepertinya kepada 700 gandaan, bagi orang puasa itu 2 kegembiraan; gembira semasa berbuka dan gembira semasa bertemu dengan Tuhannya ”. ( Hadith riwayat Bukhari dan Muslim ).

وعن أبي سعيد قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " ما من عبد يصوم يوما في سبيل الله إلا باعد الله بذلك اليوم وجهه عن النار سبعين خريفا ".
Daripada Abi Said katanya; Sabda Rasulullah S.A.W; “ Apabila ada dikalangan hambKu yang berpuasa satu hari dijalan Allah, melainkan Allah menjauhnya bagi 1 hari tersebut daripada api neraka sejauh 70 Kharifan ”. ( Hadith riwayat Bukhari dan Muslim ).

وعن أبي هريرة عن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : " الصلوات الخمس، والجمعة إلى الجمعة، ورمضان إلى رمضان، مكفرات ما يبنهن، إذا اجتنبت الكبائر ".
Daripada Abi Hurairah, dari Rasulullah S.A.W bersabda; “ Solat 5 waktu, Jumaat dengan Jumaat, Ramadhan dengan Ramadhan, padanya keampunan diantara kedua-duanya, jika ia menjauhkan diri daripada dosa-dosan besar ”. ( Hadith riwayat Bukhari dan Muslim ).



KELEBIHAN BULAN RAMADHAN MELEBIHI DARIPADA SEBAHAGIAN BULAN-BULAN LAIN

Dalil-dalil diatas menunjukkn kepada kita bahawa Bulan Ramadhan mempunyai kelebihannya yang tersendiri melebihi sebahagian daripada bulan-bulan yang lain. Ini menunjukkan bahawa, bertapa ruginya seseorang itu jika dia tidak memperolehi kelebihan yang ada pada bulan Ramadhan sepertimana yang telah dijanjikan oleh Allah Ta’ala sedangkan dia sempat menempuhi atau berada didalam bulan tersebut. Maka perlulah bagi seseorang itu untuk mencari dengan bersungguh kelebihan-kelebihan yang dijanjikan itu agar ia tidak terlepas.

Bagi mendapat kelebihan yang telah dijanjikan, persediaan perlulah dibuat untuk menempuhinya dalam menjalani ibadah tersebut, diantaranya ialah membperbetulkan atau memperbaharui Aqidah kita dengan sebenar-benar Aqidah, iaitu tidak melakukan perbuatan yang membolehkan syahadah kita terbatal. Ini Kerana, apabila terbatalnya syahadah, maka tidak ada nilainya segala ibadat yang kita lakukan. Sepertimana firman Allah Ta’ala;

إن الله لا يغفر ان يشرك به، ويغفر ما دون ذلك لمن يشاء
“ Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa perbuatan syirik kepadaNya, dan Allah mengampunkan dosa-dosa selain daripadanya dengan kehendakNya ”. ( Surah al-Nisa’ ; 48 ).

Disamping itu juga, kita digalakkan untuk memperbanyakkan ilmu pengatahuan mengenai Kelebihan bulan Ramadhan dan mengatahui perkara-perkara yang dituntut sepanjang bulan tersebut, agar segala perbuatan yang dilakukan itu tidaklah sia-sia disebabkan kejahilan kita berkenaannya. Firman Allah Ta’ala dan sabda Rasulullah S.A.W;

ولا تقف ما ليس لك من علم، إن السمع والبصر والفؤاد كل أولئك كان عنه مسئولا
“ Jangalah kamu melakukan sesuatu perkara yang kamu tiada ilmu mengenainya, sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semua akan disoal dengan apa yang telah dilakukan olehnya ”. ( Surah al-Isra’ : 36 ).

من أحدث في أمرنا هذا ما ليس منه فهو رد، وفي رواية : من عمل عملا ليس عليه أمرنا فهو رد
“ Barang siapa yang memperbaharui perkara dalam urusan agama, bukan daripada apa yang kami perintahkan, maka ianya ditolak ”. Dalam riwayat lain; “ Barang siapa melakukan sesuatu amalan bukan sepertimana yang kami perintahkan, maka ia tertolak”. ( Hadith riwayat Bukhari dan Muslim ).

Kita juga perlulah mengikhlaskan diri dalam melakukan ibadat, iaitu banyak melakukan perkara-perkara yang disyariatkan sahaja, dan menjauhkan diri kita daripada perkara-perkara yang dilarang oleh syarak. Janganlah kita cemarkan bulan Ramadhan yang mulia ini dengan perbuatan yang diada-adakan di dalam agama, kerana perkara tersebut termasuk perbuatan yang dilaknat oleh Allah dan RasulNya. Sabda Rasulullah S.A.W;

إن كذب على ليس ككذب على احد، من كذب على متعمدا فيتبؤا مقعده من النار
“ Sesungguhnya menipu keatasKu tidaklah sama seperti menipu Keatas yang lain, barang siapa menipu keatasKu dengan sengaja, maka Siaplah tempatnya di dalam api neraka ”. ( Hadith riwayat Bukhari ).

Justeru itu, menjadi satu kewajiban pada diri kita agar lebih berhati-hati dalam melakukan segala perbuatan yang dikira sebagai ibadat, pastikan perbuatan tersebut ada padanya sandaran dalil yang sahih agar kita tidak melakukan sesuatu perbuatan yang sia-sia bahkan perbuatan yang dilaknat oleh Allah dan RasulNya. Saya menyeru pada diri saya dan saudara agar kita memperbanyakkan amal ibadat dan bersungguh-sungguh dalam mencari keredhaanNya, kerana dengan keredhaannyalah sahaja kita dapat menyelamatkan diri daripada azab api neraka.

- اللهم نسألك رضاك والجنة -

Wallahu Ta’ala A’lam.


http://www.minitramways.blogspot.com/
Perpustakaan Negeri Pahang, Kauntan.
4 Ogos 2011 ( 01.25 PM )

2 comments:

masya allah...bila enta tulis je, tulisan enta seperti masyaikh kibar di dunia tika ini..masya allah, enta rendah diri rasa dengan enta ..masya allah...

hahaha, banyaklah enta, enta kalau bab memuji, boleh terbalik kereta kene jek..

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More