Find Us

Tuesday, August 23, 2011


LAILATULQADR
FADILAT MALAM LAILATULQADR

Sesungguhnya malam lailatulqadr itu lebih baik daripada seribu bulan. Sepertimana firman Allah Ta’ala berkenaannya;

إنا أنزلناه في ليلة القدر. وما أدراك ما ليلة القدر. ليلة القدر خير من ألف شهر
.
Maksudnya;
“ Seseunguhnya Kami telah menurunkan al-Quran pada malam Lailatulqadr. Dan apa yang kamu tahu akan malam Lailatulqadr. Malam Lailatulqadr itu adalah lebih baik daripada seribu bulan ”. ( Surah al-Qadr : 1-3 ).

Adapun amalan-amalan seperti solat, membaca al-Quran, berzikir dan selainnya itulah yang dimaksudkan lebih baik daripada seribu bulan, bukanlah kelebihan itu hanya terletak pada malam tersebut tanpa sebarang ibadat. Jika kita sempat menemui malam tersebut, tetapi kita tidak melakukan sebarang ibadat pada waktu tersebut, maka tidaklah kita mendapat kelebihan malam Lailatulqadr.

PERKARA YANG DITUNTUT MELAKUKANNYA

Kita dituntut agar memperbanyakkan amalan pada malam-malam ganjil iaitu 10 hari terakhir dibulan Ramadhan. Sepertiman yang telah dilakukan oleh Rasulullah S.A.W, dimana baginda bersungguh-sungguh dalam beribadat pada 10 terakhir dibulan Ramadhan.

Sabda Rasulullah S.A.W;

تحروا ليلة القدر في الوتر من العشر الأواخر من رمضان

“ Carilah lailatulqadr pada malam-malam yang ganjil daripada sepuluh malam terakhir di bulan Ramadhan ”. ( Hadith riwayat al-Bukhari, Sahih al-Bukhari, Kitab Fadil Lailatul Qadri, no 2017 ).

Sabda Rasulullah S.A.W;

التمسوها في العشر الأواخر يعني ليلة القدر فإن ضعف أحدكم أو عجز فلا يغلبن على السبع البواقي

Maksudnya;
“ Carilah ( lailatulqadr ) pada sepuluh malam terakhir. Jika seseorang kamu lemah atau tidak mampu, janganlah dia putus asa mencarinya pada baki tujuh malam terakhir ”. ( Hadith riwayat Muslim, Sahih Muslim, Kitab al-Syiyam, no 1165 ).

Aisyah R.A berkata;

كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا دخل العشر أحيا الليل وأيقظ أهله وجد وشد المئزر


Maksudnya;
“ Apabila masuk sepuluh ( malam terakhir Ramadhan ) Rasulullah S.A.W akan mengejutkan ahli keluarganya dan mengikat kainnya ( menghidupkan malam ) ”. ( Hadith riwayat Muslim, Sahih Muslim, Kitab al-Iktikaf, no 1174 ).

Aisyah R.A berkata;

أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يعتكف العشر الأواخر من رمضان حتى توفاه الله

Maksudnya;
“ Sesungguhnya Nabi S.A.W sentiasa melakukan iktikaf pada sepuluh yang terakhir di bulan Ramadhan sehingga Allah mewafatkan Baginda ”. ( Hadith riwayat al-Bukhari, Sahih al-Bukhari, Kitab al-Iktikaf, no 2026 ).

BILAKAH MALAM LAILATULQADR ?

Para ulama’ berselisih pendapat dalam menentukan malam Lailatulqadr. Al-Hafiz Ibnu Hajar al-Asqalani menjelaskan di dalam bukunya Fathul Baari bahawa terdapat 47 pendapat dalam hal ini. Walaubagaimanapun jumhur ( mejoriti ) dikalangan ulama’ berpendapat, malam Lailatulqadr itu pada 27 Ramadhan. Bersandarkan hadith yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad.

sabda Rasulullah S.A.W;

عن ابن عمر رضي الله عنها قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " من كان متحريها فليتحرها ليلة السابع والعشرين
".

Maksudnya;
“ Barangsiapa yang berusaha untuk mendapatkannya ( malam Lialatulqadr ), maka hendaklah berusaha pada malam 27 ( di Bulan Ramadhan )". ( Hadith riwayat Imam Ahmad, dengan sanad yang sahih ).

Juga hadith yang diriwayatkan oleh Ubai bin Ka’ab;

عن أبي بن كعب أنه قال : " والله الذي لا إله إلا هو، إنها لفي رمضان، ووالله إني لأعلم اي ليلة هي، هي الليلة التي أمرنا رسول الله صلى الله عليه وسلم بقيامها، هي ليلة سبع عشرين، وأمارتها أن تطلع الشمس في صبيحةيومها، بيضاء لا شعاع لها ".


Maksudnya;
“ Demi Allah tiada tuhan melainkannya, sesungguhnya ( malam Lailatulqadr ) itu pada bulan Ramadhan. Demi Allah, sesungguhnya aku telah diberitahu bilakah malam tersebut, dimana pada malam tersebut Rasulullah S.AW telah memerintahkan kepada kami agar menghidupkannya, iaitu pada malam 27 Ramadhan, dan tanda baginya, apabila terbit matahari di waktu pagi, cahayanya keputihan dan ia tidaklah terik ”. ( Hadith riwayat Muslim, Ahmad, Abu Daud, dan al-Tirmidzi ).

AMALAN YANG PERLU DILAKUKAN PADA MALAM LAILATULQADR

Disunnahkan untuk kita memperbanyakkan ibadat dan memperbanyakkan doa pada bulan malam Lailatulqadr. Iaitu dengan meminta keampunan kepada Allah Ta’ala daripada dosa-dosa yang telah kita lakukan dan meminta agar kita diselamatkan daripada api neraka bahkan ditempat dikalangan para Nabi.

Sabda Rasulullah S.A.W daripada Abi Hurairah katanya;

عن أبي هريرة : ان النبي صلى الله عليه وسلم قال : " من قام ليلى القدر إيمانا واحتسابا، غفر له ما تقدم من ذنبه ".

Maksudnya;
“ Barangsiapa bangun pada malam Lailatulqadr dengan keimanan dan mengharapkan pahala, akan diampunkan dosa-dosanya yang lepas ”. ( Hadith riwayat al-Bukhari dan Muslim ).

Demikian juga hadith daripada Aisyah R.A;

عن عائشة رضي الله عنها قالت : قلت : يا رسول الله ! أرأت إن علمت، أي ليلة ليلة القدر. ما أقول فيها ؟ قال : " قولي : اللهم إنك عفو تحب العفو فاعف عني ".

Dari Aisyah R.A katanya; “ Wahai Rasulullah, apakah pendapat kamu jika aku mengatahui malam lailatulqadr tersebut, apakah yang perlu aku doakan pada malam tersebut?, Sabda Rasulullah S.A.W; “ Ya Allah yang maha pengampun, ampinulah dosa-dosaku ”. ( Hadith riwayat Imam Muslim ).

HIKMAH DIRAHSIAKAN MALAM LAILATULQADR

Hikmah terpenting adalah agar seseorang Muslim itu sentiasa tetap bersemangat untuk mencari malam tersebut dengan menghidupkan seluruh malam pada bulan Ramadhan, terutamanya disepuluh malam terakhir.

Diriwayatkan dari Aisyah R.A berkata; “ Nabi S.A.W apabila masuk sepuluh malam terakhir pada bulan Ramadhan , beliau menghidupkan malam, membangunkan keluarganya dan mengikat kainnya ”. ( Hadith riwayat Imam Muslim ).

Diriwayatkan juga daripada Aisyah R.A berkata; “ Rasulullah S.A.W bersungguh-sungguh disepuluh hari terakhir, melebihi dari biasa pada hari-hari lain ”. ( Hadith riwayat Imam Muslim ).


اللهم نسألك رضاك والجنة

Wallahu Ta’ala A’lam.


http://www.minitramways.blogspot.com/
bandar baru bangi, selangor.
23 Ogos 2011 ( 03.57 AM )






0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More