Find Us

Friday, December 4, 2009

Pergolakkan atas sangkaan



Assalamualaikum...

.............

" Setiap permulaan itu pasti penghujungnya pengakhiran " itulah ungkapan yang saya rasa sesuai untuk disimpulkan bagi isu kerajaan perpaduan yang diperkenalkan oleh Tuan Guru Abdul Hadi Awang selaku presiden PAS dan dimana ia mendapat sokongan kuat dari timbalannya iaitu Nasharuddin Mat Isa. Walaupun banyak tomahan dan halangan yang terpaksa mereka tempuhi baik dari pihak kawan mahupun lawan, itu saya kira satu perjuangan yang perlu dipuji malah ia dapat diselesaikan dengan bijak biarpun sesetengah tomahan dari pihak yang tidak disangka-sangka sangat perit untuk ditelan.

........

Wallahhu Ta'ala A'lam akan tujuan sebenar cetusan penubuhan kerajaan peraduan ataupun sejauh mana keikhlasan dalam membicarakan berkenaan hal tersebut diantara kedua-dua pihak. Ini kerana keikhlasan itu bukan senang untuk dinilai biarpun ia adalah dari seorang ulama'. Walaubagaimanapun, apa yang dapat saya katakan disini secara peribadi saya memuji akan tindakan yang dilakukan oleh kedua-dua pihak yang berhasrat untuk membaiki keadaan umat islam di Malaysia dari segi politiknya dan kestabilan ekonimi demi menjamin masa depan umat islam itu sendiri. Tapi malangnya, dengan pelbagai andaian buruk dan sangkaan jahat sesetengah pihak yang cuba untuk memertahankan dari ianya terjadi amatlah dikesali, hal ini semua berlaku atas andaian semata-mata ataupun sekadar ramalan atas angin yang dilakukan sesetengah pihak bertujuan ingin mempertahan sesuatu yang saya rasa iainya atas kepentingan tertentu.

..........

Colored-XP-Gloss_White_1600x1200

.......

Bagi saya, pada pandangan saya berkenaan perpaduan rakyat di Malayisa perlulah diambil berat dan setiap pihak perlulah berganding bahu untuk mencapai persepakatan dengan menggadaikan segala kepentingan yang ada demi memikirkan akan hala tuju rakyat amnya dan umat islam khasnya. Sekarang, apa yang kita lihat berkenaan keamanan, kesejahteraan, hubungan persaudaraan mahupun kawan terjejas dengan teruk disebabkan masaalah politik yang dipertahankan. Sehinggakan ada sesetengah pihak yang melampau dalam membuat keputusan mahupun dalam memberi pendangan berkenaan perkara tersebut yang saya kira ia tidak lah seteruk seperti apa yang digambarkannya.

...................

Kita berharap agar perpaduan rakyat tidak kira agama, bangsa, warna kulit, puak, parti dan lain-lain dapat duduk semeja membincangkan beberapa perkara berkenaan kepentingan mahupun kebaikan yang perlu dijaga agar dapat direalisasikan dimasa akan datang. Walauapapun, saya seorang yang beragama islam ingin melihat kita sesama saudara islam perlulah lebih dahulu melakukan persepakatan diantara kita sama sepertima sesetengah pihak yang boleh bersepakat bersama biarpun yang disepakati itu bukanlah dengan saudara seislam. Bukan lah sentimen keagamaan yang ingin diutarakan akan tetapi memikirkan masa depan agama yang mana saya kira ianya melibatkan hal-hal agama islam yang mungkin satu hari nanti menjadi mangsa atas kekalutan politik yang berlaku. Saya kira kita tidak pernah lagi mendengar dimana penganut agama lain berebut tempat ibadat biarpun kebanyakkan dikalangan mereka berbeza pahaman politik akan tetapi malangnya kita ada mendengar dikalangan umat islam sendiri perkara itu terjadi.

....................

pakistannp2

.......................

Firman Allah Ta'ala :-

" Dan jika dua puak daripada orang-orang yang beriman berperang, maka damaikanlah antara keduanya; jika salah satunya berlaku melampau terhadap yang lain, maka perangilah puak yang melampau itu sehingga mereka kembali mematuhi perintah Allah; jika mereka kembali patuh, maka damaikanlah antara keduanya dengan adil, serta berlaku adillah kamu (dalam segala perkara); Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil. Sebenarnya orang-orang yang beriman itu bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat " (Surah al-Hujurat: ayat 9-10).

..................

Wallahhu Ta’ala A’lam…

” Jika kamu berselisihan pendapat tentang sesuatu, Maka kembalilah kepada Allah (Al-Quran) dan Rasul (As-Sunnah) “

Surah An-Nisaa’ : 59 .

..

minitramways.blogspot.com

Mohammedia, Morocco.

03December 2009 ( 05.50 P.M )

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More